De kerstvakantie is bijna voorbij en het weer naar school gaan komt in zicht. Behalve dat ik dat weet door het volgen van de kalender, is de sfeer in huis ook een duidelijke graadmeter. Halverwege de tweede vakantieweek komen de eerste uitingen van mijn hoogbegaafde zoons met betrekking tot het weer naar school gaan. “Deze vakantie is te kort”, “Hoeveel dagen nog mam?? Zo weinig!!” , “Maandag heb ik nog steeds koorts” tot “Mijn klas heeft drie weken vakantie.” De één keert meer in zichzelf, de ander heeft een kort lontje en de emoties zijn heftiger en intenser. Boos, stil, verdrietig…De laatste twee dagen voor de school weer start, wordt er steeds meer in de strijd gegooid en laat ieder op zijn eigen manier zien er tegenop te zien dat de school weer gaat beginnen.

Deze emoties mogen er zijn en het is goed dat kinderen deze emoties laten zien. Belangrijke rol vervolgens voor de ouders om hier goed mee om te gaan en je kind te ondersteunen. De juiste communicatie en het begrip voor de situatie zijn hierbij bepalend. Daarnaast leveren onderstaande adviezen zeker een positieve bijdrage om je kind te ondersteunen:

  • Ga samen naar buiten! Maak een wandeling langs het strand of door het bos.
  • Houd de laatste dagen voor de start van school rustig. Beperk feestjes, visites en bijzondere activiteiten (bijv. pretpark).
  • Maak een kalender voor de periode die komen gaat. Geef inzicht!
  • Bespreek hoe de eerste schooldag er mogelijk weer uit gaat zien. Laat het kind dit zelf vertellen en stel open vragen voor verheldering. Vragen die bijvoorbeeld beginnen met: wie, welke, wat, waar, waarom en hoe. Wie zie je allemaal weer? Welke lessen zijn er? Wat zijn je leukste lessen? Enz.
  • Bespreek de dingen die wel leuk zijn i.p.v. diep in te gaan op de dingen die niet leuk zijn. Dit geeft een positief gevoel en een andere kijk op de situatie.
  • Indien praten lastig is, kun je ook samen tekenen, kleien of knutselen. Op een creatieve manier kunnen veel kinderen ook hun gevoelens kwijt.
  • En als laatste: Geef je kind de ruimte en spreek het gevoel niet tegen. Erken het gevoel wat er is en kijk of je mogelijk iets voor je kind kan betekenen.

Wil je meer weten over de communicatie met je hoogbegaafde kind? Ik hoor graag van je en ga vrijblijvend met je in gesprek.

dubbel bijzonder

FEEDBACK